Want … hoe hoger de klantwaarde, hoe meer tevreden en loyale klanten.
Met klantwaarde bedoelen we de waarde die jouw klanten ervaren bij jouw product of dienst. Wanneer jouw klanten meer krijgen dan wat het ze kost, ervaren zij een hogere waarde. Zo ontstaat toegevoegde waarde. En hoe meer toegevoegde waarde, hoe succesvoller jouw organisatie.
Welke klantwaarde voeg jij toe?
Klantwaarde ontstaat bij contact met zowel externe als interne klanten, bewust, maar vaak ook onbewust.
Herken jij jezelf in één van deze voorbeelden:
“Als barista maak ik een espresso met alle mogelijke zorg en aandacht. Immers weet ik uit ervaring dat dit de manier is waarop ik mijn klant bind. Bij meer zorg en aandacht ontvang ik complimenten, fooien en zie ik de klant terugkomen. Bij minder zorg en aandacht krijg ik een meewarige blik of opmerkingen en in het ergste geval klachten. Zo heb ik bijvoorbeeld geleerd dat de juiste temperatuur van het kopje (goed voorverwarmen dus) enorm helpt om een uitstekende espresso te serveren.”
“Bij een grote dienstverlener heb ik als HR-medewerker veel contact met de medewerkers van mijn organisatie en pak ik de HR-activiteiten zo goed mogelijk aan. Zo organiseer ik standaard exitgesprekken bij uitdiensttreding, waarin ik zoveel mogelijk doorvraag naar positieve- en verbeterpunten. Ik weet dat ik hiermee een belangrijke bijdrage lever aan het bedrijfsimago. Immers kijkt iedereen die ons met een goed exitgesprek heeft verlaten met veel meer waardering terug op onze organisatie dan degenen die dat niet hebben gedaan.”
“In de thuiszorg probeer ik altijd oog te houden voor wat er beter kan voor de mensen bij wie ik over de vloer kom. Ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat zij het lastig vinden wanneer ze niet weten dat ik inval voor iemand anders, of dat iemand invalt voor mij. Zij vinden het fijn om van tevoren te weten wie langs komt. Nu laten we een dag van tevoren automatisch vanuit ons planningssysteem weten wie er komt. Ook wanneer ik andere dingen zie die beter kunnen noteer ik dat en breng het in bij mijn collega’s om samen als verbeterpunt op te pakken.”
Weet jij hoe hoog jouw klantwaarde is?
De LEANmeter geeft inzicht in hoe Lean je al werkt. Je ziet je sterke punten en krijgt advies voor verbetering, individueel en als team.
Vul de LEANmeter in en krijg de juiste impuls, het kost slechts 5 minuten van je tijd.
Leave A Comment
You must be logged in to post a comment.