Het lijkt zo makkelijk: als je iemand iets ziet doen wat je goed vindt geef je een compliment; als je iemand iets ziet doen waar je niet blij van wordt zeg je er iets van. Toch is het geven en ontvangen van feedback in de praktijk lastig. Feedback geven op de inhoud van het werk lukt over het algemeen wel, maar iemand aanspreken op gedrag is een stuk moeilijker. En het geven en ontvangen van complimenten vinden we helemaal lastig. En hoe vind je de juiste toon? Het kan spannend of eng zijn om je gevoel te laten zien. Toch weten we dat feedback ons helpt om beter samen te werken, van elkaar te leren en irritaties niet uit te laten groeien tot ruzies. En van een compliment wordt (bijna) iedereen blij, zeker als je leert hoe ze te ontvangen.
Hoe ga jij om met feedback?
Herken jij jezelf in één van deze voorbeelden?
“‘Wat kan jij dat toch goed en snel’ zei ik laatst tegen een collega aan de mangel in onze wasserij. Haar mand met lakens is snel leeg met de minste kreukels. Ze keek me verbaasd aan. ‘Dat is toch heel gewoon, ik doe dit al zo lang’. Dat is kenmerkend voor hoe er bij ons gewerkt wordt. Ieder is met zijn eigen wasmanden bezig, we hebben behalve in de pauzes tijdens het werk weinig contact. Toch merkte ik dat het haar raakte. Ze was duidelijk niet gewend om complimenten te krijgen. Een tijdje later bood ze me aan om me een paar trucjes te leren. We hebben nu tijdens het werk veel meer contact en ik leer snel bij.”
“We hebben pas een cursus feedback gedaan met ons team doktersassistenten. De aanleiding was dat er wat irritaties waren ontstaan, die deels kwamen omdat we elkaar niet goed durven aan te spreken. Tijdens de cursus hebben we geleerd hoe we beter naar elkaar kunnen luisteren en hoe je op een respectvolle manier feedback geeft. Daar horen ook complimenten bij. Omdat we dat best moeilijk bleken te vinden hebben we afgesproken een paar weken iemand eenmaal per dag een compliment te geven. Vorige week kreeg ik mijn eerste compliment van een collega over de manier waarop ik een patiënt had geholpen. Mijn eerste reactie was: ‘dat is toch normaal’, tot ik me de cursus herinnerde. Dus liet ik het compliment binnen komen en bedankte haar. Dat voelde goed. In de loop van de week ging ik het steeds leuker vinden om complimenten te krijgen, zeker als ze welgemeend zijn!”
“‘Hoe krijg je het voor elkaar om iedere keer weer zo stom te doen’ snauwde ik naar een collega. Ik ergerde me al een hele tijd aan hem. Doordat hij vergeet boodschappen door te geven van klanten, krijg ik het op mijn bord, want boze klanten komen bij mij terecht. Ik wist natuurlijk wel dat deze manier niet werkt, dus ik heb hem, toen ik afgekoeld was, gevraagd om even samen te zitten. Ik heb eerst excuses gemaakt voor mijn uitval, daarna heb ik hem zo precies mogelijk gezegd wat mij dwars zit in zijn gedrag en wat het effect op mij is. Hij herkende dit en vroeg mij hem te helpen om het de volgende keer beter te doen. Sindsdien werken we veel beter samen en zijn er minder boze klanten.”
Weet jij hoe je omgaat met feedback?
De LEANmeter geeft inzicht in hoe Lean je al werkt. Je ziet je sterke punten en krijgt advies voor verbetering, individueel en als team.
Vul de LEANmeter in en krijg de juiste impuls, het kost slechts 5 minuten van je tijd.
Leave A Comment
You must be logged in to post a comment.