Verbeter de capaciteit voor een hoge kwaliteit en tevreden medewerkers

LEANmeter - capaciteit

Idealiter beschik je als organisatie precies over de juiste hoeveelheid mensen met de juiste kennis en ervaring en/of de juiste hoeveelheid systemen en apparatuur om je klant goed te bedienen. Te veel kost geld en met te weinig kun je jouw diensten en producten mogelijk niet op tijd leveren aan jouw klanten.

Wanneer je met te weinig mensen te veel werk doet, gaat dat ten koste van de kwaliteit en de gezondheid van de medewerkers. Daarom wil je een open sfeer creëren, waarin medewerkers:

  • aangeven als het ze te veel wordt,
  • meedenken over realistische doelstellingen,
  • creatieve ideeën inbrengen om de klant blij te maken.

Hoe ga jij om met capaciteit?

Herken jij jezelf in één van deze voorbeelden?

Lean Capaciteit

“Ik ben weer aan het werk na een burn-out. Ik werkte als accountmanager bij een groothandel in tassen en accessoires. Ik vind het leuk om langs klanten te gaan en ze blij te maken met onze producten. Ik overtrof vanaf het eerste jaar mijn doelstellingen en kreeg dikke bonussen. Ieder jaar gingen mijn doelstellingen iets omhoog, breidde mijn klantenkring zich uit en ik vond dat prima. Ik ben ambitieus, wil altijd graag laten zien hoeveel ik aankan en die bonussen kon ik goed gebruiken. Ongemerkt ging ik een grens over waarin ik alleen nog maar met mijn werk bezig was en altijd onderweg. Tot het licht uitging. Hoewel ik het allemaal zelf heb gedaan, werd er vanuit mijn bedrijf ook alleen maar aan meer omzet gedacht en is nooit aan mij gevraagd of het niet teveel werd. Ik vind mijn werk veel te leuk om het niet weer op te pakken, maar wel bij een ander bedrijf, met realistische doelstellingen en begrip voor wie ik ben. En waar ze me terugfluiten als ik te veel wil.”

Lean doelgerichtheid

“Ik handel claims af bij een verzekeringsbedrijf. Iedere dag wordt een voorraad werk voor mij en mijn collega’s klaargezet door het systeem. We pakken daar zelf de claims uit om af te handelen. Dat werkt heel prettig. We hebben met elkaar afgesproken hoeveel we per dag afhandelen en kijken met elkaar continu of dat gelukt is en zo niet, hoe dat komt. We werken vanuit het vertrouwen dat iedereen doet wat hij of zij kan. Het is daarom ook heel veilig om aan de bel te trekken als het niet lukt om het doel voor die dag te halen. We gaan ervan uit dat daar een goede reden voor is. Als er dringende claims zijn, nemen de collega’s het over en anders schuift het werk door. De sfeer in het team is prima en met elkaar krijgen we veel voor elkaar.”

Lean Doelgerichtheid

“Ik werk in de groenvoorziening in mijn gemeente. Ik snoei heggen, wied perken en zorg er zo met mijn collega’s voor dat de gemeente er aantrekkelijk en groen uitziet. We werken volgens een schema waardoor alle buurten regelmatig door ons bijgehouden worden en wij het werk goed aankunnen. Ik vind het heerlijk om altijd buiten te zijn en ik heb het nu weer beter naar mijn zin na een vervelende periode. De afgelopen tijd gaf veel stress, omdat er in de gemeente bezuinigd is, waardoor we met minder mensen hetzelfde werk moesten doen. Als gevolg daarvan begonnen buurten er verwaarloosd uit te zien en was het geklaag van de burgers niet van de lucht. Dat gaf bij ons veel stress en er vielen collega’s uit door ziekte. Gelukkig zijn deze bezuinigingen teruggedraaid en zijn er mensen bijgekomen. De gemeente ziet er nu weer tiptop uit.”

Weet jij hoe je omgaat met de capaciteit binnen jouw team?

De LEANmeter geeft inzicht in hoe Lean je al werkt. Je ziet je sterke punten en krijgt advies voor verbetering, individueel en als team.
Vul de LEANmeter in en krijg de juiste impuls, het kost slechts 5 minuten van je tijd.

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

back to top

    Om spam te voorkomen vragen wij je
    de volgende code over te nemen.

    captcha

      Om spam te voorkomen vragen wij je
      de volgende code over te nemen.

      captcha

        Om spam te voorkomen vragen wij je
        de volgende code over te nemen.

        captcha

          Om spam te voorkomen vragen wij je
          de volgende code over te nemen.

          captcha

            Om spam te voorkomen vragen wij je de volgende code over te nemen.

            captcha

              Om spam te voorkomen vragen wij je
              de volgende code over te nemen.

              captcha

                Om spam te voorkomen vragen wij je
                de volgende code over te nemen.

                captcha

                  Om spam te voorkomen vragen wij je
                  de volgende code over te nemen.

                  captcha

                    Om spam te voorkomen vragen wij je
                    de volgende code over te nemen.

                    captcha

                      Om spam te voorkomen vragen wij je
                      de volgende code over te nemen.

                      captcha