Waarom een goed klantbeeld zo noodzakelijk is

Als je weet wie je klanten zijn, kun je je diensten en producten gericht ontwikkelen en stel je gemakkelijker prioriteiten.

Zo krijg je tevreden klanten en betere resultaten.

Met een goed klantbeeld bedoel ik dat je dat je goed weet voor wie je werkt, wie uiteindelijk voor jouw werk betaalt en wie er baat bij heeft.

Wie zijn jouw klanten?

Dit zijn bijvoorbeeld betalende klanten, patiënten in het ziekenhuis of leerlingen op school. Ook kan het zo zijn dat jij werk doet waardoor jouw collega’s de uiteindelijke klant, patiënt of leerling goed kunnen helpen. Het is belangrijk dat je je bewust bent voor wie jouw werk is bedoeld en dat jij en je collega’s hier hetzelfde beeld over hebben. Herken jij jezelf in één van deze voorbeelden?

Klantbeeld - ICT

“Mijn vrouw en ik werken beiden in de ICT. Zij heeft haar eigen webdesign bedrijf en ik werk als softwareontwikkelaar bij een grote verzekeraar. Zij vroeg mij laatst wie mijn klant is en daar wist ik niet meteen antwoord op. Zij natuurlijk wel. Ze heeft direct contact met haar klanten, die voor haar werk betalen. Na enig nadenken was mijn antwoord: de business owners die mij opdracht geven. Toen ik dit met mijn collega’s besprak, bleek dat er verschillende klantbeelden waren. Dit verklaarde meteen waarom we zo vaak moeite hebben om tot gemeenschappelijke prioriteiten te komen. We hebben samen vastgesteld wie onze klant is en dat werkt een stuk relaxter.”

Klantbeeld - leraar

“Ik werk met veel plezier als leraar in het voortgezet onderwijs. Als iemand mij zou vragen voor wie ik dit doe, zeg ik meteen: de leerlingen. Laatst ontstond hier een hele discussie over in de lerarenkamer. Een paar collega’s lieten zich vooral leiden door de inspectie: voldoen aan alle eisen om als school goede beoordelingen te krijgen. Dat leidde tot verschillende keuzes en andere prioriteiten, zonder dat we dat van elkaar wisten. We hebben de verschillen besproken en zijn tot een gemeenschappelijk beeld gekomen. Dat maakte wel dat een aantal collega’s hun prioriteiten moest bijstellen.”

Klantbeeld - zorg

“Ik werk in een schoenenwinkel en voor mij is het duidelijk wie mijn klanten zijn: de mensen die schoenen kopen. Mijn partner werkt in de zorg en voor hem is die vraag wat lastiger te beantwoorden: zijn het de patiënten, is het de verzekeraar, is het de overheid? Voor hem is het duidelijk: de patiënt staat altijd op 1, maar hij krijgt wel eens het gevoel dat zijn leidinggevenden daar anders over denken, gezien de prioriteiten die ze stellen. In het volgende teamoverleg gaat hij dit aan de orde stellen.”

Weet jij of jouw klantbeeld klopt? 

De LEANmeter geeft inzicht in hoe Lean je al werkt. Je ziet je sterke punten en krijgt advies voor verbetering, individueel en als team.
Vul de LEANmeter in en krijg de juiste impuls, het kost slechts 5 minuten van je tijd.

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

back to top

    Om spam te voorkomen vragen wij je
    de volgende code over te nemen.

    captcha

      Om spam te voorkomen vragen wij je
      de volgende code over te nemen.

      captcha

        Om spam te voorkomen vragen wij je
        de volgende code over te nemen.

        captcha

          Om spam te voorkomen vragen wij je
          de volgende code over te nemen.

          captcha

            Om spam te voorkomen vragen wij je de volgende code over te nemen.

            captcha

              Om spam te voorkomen vragen wij je
              de volgende code over te nemen.

              captcha

                Om spam te voorkomen vragen wij je
                de volgende code over te nemen.

                captcha

                  Om spam te voorkomen vragen wij je
                  de volgende code over te nemen.

                  captcha

                    Om spam te voorkomen vragen wij je
                    de volgende code over te nemen.

                    captcha

                      Om spam te voorkomen vragen wij je
                      de volgende code over te nemen.

                      captcha