Door goed te sturen kom je verder

Want … hoe beter je anticipeert op wat er op je afkomt, hoe beter je je doelen realiseert.

Met sturen bedoel ik dat je weet wat je wilt bereiken en dat je weet of dit lukt. Zo nodig stel je prioriteiten bij en pas je ambities aan. Ook ben je je bewust van jouw rol en weet je welke waarde jij zelf toevoegt.

Hoe stuur jij bij?

Sturen doe je bijvoorbeeld aan de hand van een dashboard, rapportages, gesprekken, signalen en bezoeken. Zorg dat je weet waar je op stuurt en welk doel je nastreeft. Check regelmatig of je nog op koers ligt. Herken jij jezelf in één van deze voorbeelden:

Sturen - uitgeverij

“Ik heb het enorm naar mijn zin als uitgever bij een bedrijf dat schoolboeken produceert. Toch lukt het mij de laatste tijd niet om mijn doelstellingen te halen. Met mijn collega’s heb ik gekeken of onze doelstellingen nog kloppen en of het werk dat we doen daaraan bijdraagt. Het blijkt dat er langzamerhand allerlei werk bij is gekomen, zoals het uitgeven van kinderromans, dat op zichzelf wel leuk en nuttig is, maar niet direct bijdraagt aan waar wij ons in onderscheiden als uitgeverij. Door de prioriteiten bij te stellen kan ik mijn doelstellingen weer prima halen.”

Sturen - bezorger

“Als bezorger en installateur van witgoed voor een grote internetwinkel heb ik op een werkdag altijd duidelijke opdrachten die ik moet uitvoeren. Ik heb ongeveer 5 ritten per dag in mijn regio en het lukt goed om dit te doen. Maar laatst had ik veel file als gevolg van slecht weer en wist ik dat ik bij de laatste klant niet op tijd zou zijn. Toen heb ik overlegd met de planningsafdeling en is de laatste bezorging door iemand anders overgenomen. Gelukkig zag ik het van tevoren aankomen en kon de planningsafdeling ervoor zorgen dat de klant niet eens gemerkt heeft dat ik een tegenslag had.”

Sturen - pretpark

“Sinds ik ben gaan studeren heb ik een bijbaan in een pretpark dat als doel heeft om alle bezoekers ‘de dag van hun leven’ te bezorgen. Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat er geen zwerfvuil slingert in het park en dat de afvalbakken op tijd worden geleegd. In de praktijk betekent dit dat ik bijna de hele dag rond rij met mijn karretje en enorm veel bezoekers zie. Door oog te hebben voor wat er gebeurt en met creatieve oplossingen te komen, kan ik mijn taak uitstekend invullen vanuit het doel van het pretpark. Zo heb ik laatst nog een jongentje met zijn moeder en zusje de hele middag rondgereden nadat hij zijn enkel had verzwikt. Met een beetje hulp kwam hij prima in de achtbaan en onze andere attracties en heeft hij een middag beleefd om nooit te vergeten.”

Weet jij of je op weg bent naar je doel?

De LEANmeter geeft inzicht in hoe Lean je al werkt. Je ziet je sterke punten en krijgt advies voor verbetering, individueel en als team.
Vul de LEANmeter in en krijg de juiste impuls, het kost slechts 5 minuten van je tijd.

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

back to top

    Om spam te voorkomen vragen wij je
    de volgende code over te nemen.

    captcha

      Om spam te voorkomen vragen wij je
      de volgende code over te nemen.

      captcha

        Om spam te voorkomen vragen wij je
        de volgende code over te nemen.

        captcha

          Om spam te voorkomen vragen wij je
          de volgende code over te nemen.

          captcha

            Om spam te voorkomen vragen wij je de volgende code over te nemen.

            captcha

              Om spam te voorkomen vragen wij je
              de volgende code over te nemen.

              captcha

                Om spam te voorkomen vragen wij je
                de volgende code over te nemen.

                captcha

                  Om spam te voorkomen vragen wij je
                  de volgende code over te nemen.

                  captcha

                    Om spam te voorkomen vragen wij je
                    de volgende code over te nemen.

                    captcha

                      Om spam te voorkomen vragen wij je
                      de volgende code over te nemen.

                      captcha