Als je effectief werkt doe je de juiste dingen goed. Maar hoe weet je wat de juiste dingen zijn en wat is goed? Daarvoor is het belangrijk om te weten wat het doel is van je organisatie en van jouw werk. Je moet weten wat ervoor nodig is om je klanten optimaal te bedienen. In organisaties gaat het vaak om snelheid. Maar als je dat niet koppelt aan kwaliteit en doelgerichtheid blijven resultaten vaak achter. Je werkt keihard en veel en toch bereik je niet wat je wilt.
Effectiviteit betekent de dingen doen die de organisatie richting haar doel helpen en die gericht zijn op het succes van de organisatie. Effectiviteit is van essentieel belang voor het verbeteren van prestaties.
Hoe ga jij om met effectiviteit?
Herken jij jezelf in één van deze voorbeelden?
“Ik ben praktijkondersteuner in een huisartsenpraktijk. Ik doe jaarlijkse gezondheid checks bij oudere patiënten. Als ik voldoende tijd heb om de resultaten te bespreken en te luisteren naar mijn patiënten voorkom ik overbodige behandelingen. Vaak is het voor mensen al genoeg als er een keer naar ze geluisterd wordt en ik ze gerust kan stellen. Ze gaan dan tevreden de deur uit en hebben de huisarts minder vaak nodig. We hebben er in onze praktijk voor gekozen om een extra ondersteuner aan te stellen in plaats van een extra huisarts. De kosten die we hiermee besparen kunnen we geheel aan de patiënten besteden.”
“Ik heb een installatiebedrijf en vind het leuk om zelf mee te werken bij klanten. Ook doe ik zelf de planning en maak offertes voor bv. nieuwe cv-ketels. Ik vind het leuk om af en toe zelf een klus op te pakken. De laatste tijd lukte dat niet meer om omdat ik continu achter de feiten aanloop. Ik krijg veel klanten aan de lijn, die op een monteur zaten te wachten of die nog geen offerte hadden ontvangen. Ik ben hierdoor ook een paar klanten kwijtgeraakt. Toen we met elkaar hebben gekeken wat er aan de hand was, was de conclusie dat ik te veel zelf deed en te weinig delegeerde. Gelukkig heb ik mensen in dienst die veel beter kunnen plannen dan ik. Sinds ik de planning heb gedelegeerd loopt alles weer gesmeerd en heb ik de afgelopen tijd een paar keer een dak gerepareerd.”
“Ik werkte in een callcenter waar we beoordeeld werden op het aantal en de duur van de telefoontjes die we afhandelden. Hoe meer en hoe korter, hoe beter. Ik heb daar niet lang gewerkt, want veel van de klanten die ik aan de lijn kreeg waren ontevreden omdat ik ze niet voldoende kon helpen en ik wist vaak ook niet hoe het precies zat. Ik werk nu bij een bedrijf waar ze het belangrijk vinden dat klanten goed geholpen worden. De medewerkers worden opgeleid en regelmatig bijgeschoold als er nieuwe producten komen, zodat we echt weten waar we over praten. Ook praktijkstages worden jaarlijks ingepland. Door tijd en aandacht aan klanten te kunnen besteden zijn klanten meestal tevreden, kopen ze meer bij het bedrijf en komen ze terug als ze nieuwe producten nodig hebben.”
Weet jij hoe je jouw effectiviteit kunt bevorderen?
De LEANmeter geeft inzicht in hoe Lean je al werkt. Je ziet je sterke punten en krijgt advies voor verbetering, individueel en als team.
Vul de LEANmeter in en krijg de juiste impuls, het kost slechts 5 minuten van je tijd.
Leave A Comment
You must be logged in to post a comment.