Ook al werk je alleen, samenwerken met anderen leidt vaak tot betere resultaten, creatievere oplossingen en meer plezier. In een team met anderen samenwerken heeft meerdere voordelen:
- Als je je bewust wordt van de verschillen in kennis en vaardigheden kun je die gebruiken bij het creatief oplossen van problemen;
- Als mensen goed samenwerken, ontstaat synergie en wordt het team veel meer dan de som van de afzonderlijke individuen;
- Mensen leren van elkaar, maken vrienden, en hebben meer plezier in het werk.
Kenmerken van een succesvol team zijn dat de teamleden:
- Een gezamenlijk doel hebben, waar ze in nauwe samenwerking naar op weg zijn;
- Onderling van elkaar afhankelijk zijn voor succes;
- Regelmatig en effectief informatie delen en elkaar vertrouwen;
- Een eigen identiteit hebben in de organisatie of markt.
Hoe goed werk jij samen?
Herken jij jezelf in één van deze voorbeelden?
“Ik werk in een organisatie, waarin het gebruikelijk was om elkaar af te katten als iemand een fout had gemaakt. Die sfeer ontstond omdat de teamleider heel kritisch was en het hele team verantwoordelijk hield als er iets misging. Dit gaf veel spanningen onderling en een onveilige werksituatie. Toen de teamleider vertrok, kreeg ik de kans om hem op te volgen. Het eerste wat ik heb gedaan is met het team bespreken hoe ze de afgelopen tijd hadden ervaren en wat er nodig is voor een goede en gezellige werksfeer. Het bleek dat iedereen moeite had gehad met de situatie en de ideeën voor verbetering buitelden over elkaar heen. Gelukkig is de werksfeer erg verbeterd en het mooie is dat er veel minder fouten worden gemaakt.”
“Ik ben schoonheidsspecialiste en heb al jaren mijn eigen succesvolle bedrijf. Ik werk alleen, maar vind het belangrijk regelmatig contact te hebben met collega’s. De leverancier van mijn producten organiseert twee keer per jaar bijeenkomsten waarin we kennis opdoen van nieuwe technieken, maar ook met elkaar ervaringen uitwisselen. Daar leer ik veel van en ervaar de voordelen van samenwerken met collega’s.”
“Ik ben teamleider van een hypotheekafdeling van een bank. Ik vind het belangrijk dat de medewerkers mij gemakkelijk kunnen vinden en niet met problemen blijven zitten. Toch kwam ik erachter dat mensen niet vaak uit zichzelf naar me toekwamen. Bij een collega van een ander team zag ik steeds medewerkers in- en uitlopen. Toen we een keer samen lunchten bracht ik dit ter sprake. Mijn collega moest even nadenken, omdat zij zich niet bewust was dat het bij haar anders ging dan bij mij. Onze verklaring was dat zij regelmatig tussen de medewerkers gaat zitten en directe vragen stelt over hun werk. Ik doe dat veel minder en zit vaker in mijn kantoortje. Ik ben vanaf diezelfde dag tussen de medewerkers gaan zitten, steeds op een andere plek. Het resultaat was verbluffend. Medewerkers zijn veel opener geworden en ik zie, doordat ik tussen ze inzit, veel beter wat er gebeurt, waardoor ik goede vragen kan stellen en kan voorkomen dat er problemen ontstaan.”
Weet jij of je goed samenwerkt?
De LEANmeter geeft inzicht in hoe Lean je al werkt. Je ziet je sterke punten en krijgt advies voor verbetering, individueel en als team.
Vul de LEANmeter in en krijg de juiste impuls, het kost slechts 5 minuten van je tijd.
Leave A Comment
You must be logged in to post a comment.