Wat werken leuk maakt is dat je zelf verantwoordelijk bent voor wat je doet en oplevert. Dat is in organisaties vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan. Je werkt bijvoorbeeld in een organisatie waarin anderen voor je bepalen wat je moet doen. Of je hebt collega’s die een andere opvatting hebben van wat goed werk is. Dit leidt tot onduidelijkheid en minder plezier in het werk. De oplossing hiervoor wordt vaak gezocht in het opstellen van functieprofielen en taakomschrijvingen, die op papier aangeven wat je verantwoordelijkheden zijn in je werk. Dit is natuurlijk een prima basis, maar werkt alleen als je het er regelmatig met elkaar over hebt, elkaar aanspreekt en bijstuurt waar nodig.
Hoe ga jij om met verantwoordelijkheden?
Herken jij jezelf in één van deze voorbeelden?
Ik sta achter de resultaten van mijn werk
Ik werk bij een bank die vooral zakelijke financieringen verkoopt. In mijn werk handel ik een deel van de financieringsvragen van onze klanten af. Ik word goed beoordeeld als ik er zoveel mogelijk afhandel en aan het eind van de dag zo weinig mogelijk achterstanden heb. Maar door de snelheid maken mijn collega’s en ik veel fouten. Daarom worden alle aanvragen gecontroleerd en worden de laatste tijd hiervoor steeds meer collega’s aangenomen. Ondanks dat krijgen we toch veel klachten van klanten, vooral omdat het lang duurt voor ze een reactie krijgen. Ik realiseer me dat ik fouten maak, omdat ik niet voldoende tijd heb om nauwkeurig te werken. En hoewel ik steeds goede beoordelingen krijg voelde ik me steeds ongemakkelijker en kon steeds minder achter mijn resultaten staan. We hebben het hierover gehad in het team en afgesproken dat we de komende weken meer tijd krijgen om een aanvraag in 1 keer goed af te handelen. Dit gaat me goed af en ik kan nu echt achter de resultaten van mijn werk staan. Ook de klachten van klanten zijn afgenomen. We gaan deze werkwijze nu definitief invoeren.
In mijn werk benut ik de mogelijkheden die ik krijg
Ik ben kapster en heb tot voor kort gewerkt in een salon waarin we weinig gelegenheid kregen om opleidingen te volgen om ons nieuwe technieken eigen te maken. Ik ben leergierig en wil verder komen in mijn vak. Ik was al op zoek naar een andere baan, toen ik de gelegenheid kreeg de salon over te nemen. Hoewel het een spannende stap was heb ik het gedaan. Onze salon staat goed bekend en we hebben trouwe klanten. Dat ga ik behouden, maar daarnaast ga ik geleidelijk nieuwe technieken introduceren en mijn medewerkers stimuleren zich verder te ontwikkelen. Ze geven aan daar blij mee te zijn en gaan samen met mij de salon nog beter maken.
Ik neem verantwoordelijkheid in mijn werk
Ik ben samen met een collega en mijn vrouw eigenaar van een bedrijf in vloeren, kasten en plafonds. Mijn vrouw beheert de showroom en mijn collega en ik werken bij onze klanten. We leveren goed werk af, waar onze klanten meestal heel tevreden over zijn. Maar het kan natuurlijk voorkomen dat er iets misgaat. Zo hadden we bij een klant een houten vloer gelegd, die na enige tijd vochtplekken kreeg. Bij nader onderzoek bleek dat de ondervloer onvoldoende was geïsoleerd en heel vochtig was. En hoewel het waarschijnlijk niet onze schuld was en we in ons recht stonden, hebben we onze verantwoordelijkheid genomen en de vloer vervangen. De klant was hier heel blij mee en heeft ons vervolgens bij vrienden en kennissen aanbevolen. Dit heeft ons een aantal nieuwe opdrachten opgeleverd.
Weet jij wat jouw verantwoordelijkheden zijn?
De LEANmeter geeft inzicht in hoe Lean je al werkt. Je ziet je sterke punten en krijgt advies voor verbetering, individueel en als team.
Vul de LEANmeter in en krijg de juiste impuls, het kost slechts 5 minuten van je tijd.
Leave A Comment
You must be logged in to post a comment.